Coverfoto - truck smal
Coverfoto - truck smal

Blogindlæg: 6 vigtige ting du bør overveje, når du skal vælge nye lastbildæk

Skrevet af Lars Skov-Andersen, Business Line Manager på truck

At vælge lastbildæk er en vigtig opgave for enhver transportvirksomhed, da dækkene kan have stor indflydelse på alt lige fra økonomi, til sikkerhed og flådens oppetid. Derfor er det afgørende, at man som transportør formår at vælge de helt rigtige lastbildæk, der passer til netop ens egen flåde.

Udfordringen er, at der er rigtig mange dæktyper og dækmærker på markedet, hvilket er med til at gøre udvalget meget stort. Samtidig skal man gøre sig nogle overvejelser om alt lige fra underlag, antal stop, distance og læs, der alt sammen har indflydelse på den type lastbildæk, du skal vælge. Derudover er der også øvrige tiltag, som du kan iværksætte, der er med til at sikre dig en grønnere profil og reducere omkostningerne. Det kræver dog, at du køber de rigtige lastbildæk fra start.

Alt det vil jeg rigtig gerne hjælpe med, og derfor kommer jeg her ind på de i mine øjne seks vigtigste ting, som du bør overveje, når du skal vælge nye lastbildæk.


1. Type af underlag

Du skal først og fremmest tage højde for hvilket underlag, du typisk kører på. Hvis du for eksempel kører meget i grus, skal du vælge dæk, der er robuste og designet til offroad brug. Kører du derimod meget på landevej, skal du i stedet vælge dæk, der har et godt vejgreb og designet til asfaltkørsel. Det er klart, at mange transportører kører blandet kørsel. Her kan du f.eks. vælge X Multi HD D fra Michelin eller Agile T fra Tigar, der begge er gode til alsidig kørsel.

2. Antal stop

Det er heller ikke helt betydningsløst hvor mange stop, du har i løbet af en tur. Derfor er der både lavet lastbilsdæk, der passer til regional kørsel med mange stop, mens der også er lavet dæk, der passer til længere distance med færre stop. Selvom der er rigtig mange fine alternativer og muligheder på markedet, vil jeg dog personligt anbefale X Multi fra Michelin til regional kørsel, mens jeg til længere distancer vil anbefale X Multi T fra Michelin eller Route Control T fra BFGoodrich.

3. Vægten på læsset

Derudover skal du også tage højde for det læs, som bilen har med. Jo større læs og flere kilo, desto bedre dæk skal lastbilen også have. Hvis du vælger ikke at købe kvalitetsdæk, selvom lastbilen har mange kilo med, risikerer du at slide dine dæk langt hurtigere. Det øger dine omkostninger, fordi du hurtigere skal have nye lastbildæk, mens det kan øge risikoen for ulykker, hvilket både kan have påvirkning på chaufførens sikkerhed og flådens oppetid.

4. Pris overfor kvalitet

Selvom det kan være fristende at købe de billigste dæk for at spare penge, bør du alligevel overveje at købe kvalitetsdæk fra starten. Det vil nemlig spare dig mange penge på langsigt. Det kan vi blandt andet se på kvalitetsdækkenes lavere TCO, der står for ”total cost of ownership” og fortæller noget om de samlede udgifter. 

Selvom prisen pr. kilometer er nogenlunde den samme, om du kører på billige eller dyre dæk, så kan du tydeligt mærke en forskel i servicebehovet. Med dyrere dæk kan du typisk kører et halvt år længere, mens du ikke har nær så meget service og tilstand på grund af dækskifte eller nedbrud. Derudover er der med kvalitetsdæk bedre mulighed for opskæring og regummiering af dæk, som jeg vil forklare nedenfor.

5. Mulighed for opskæring af dæk

Udover at kvalitetsdæk kan holde til mere og bliver slidt langsomt, er der også mulighed for opskæringer. Med en opskæring genopfrisker du mønsteret på dækkene og gør mønsterdybden dybere, når dækket er ved at være slidt i bund.

Det giver dig 25 % flere kilometer at køre i, hvilket forlænger lastbilsdækkenes levetid til gavn for både din økonomi og for klimaet. Hvis du samtidig finder nogle dæk, hvor man kan lave to opskæringer, er der ekstra mange kilometer at køre og besparelser at hente.

6. Brug af regummierede dæk

Hvis du vælger at gøre brug af opskæring, er det vigtigt, at det bliver gjort ordentligt. Det betyder nemlig, at der stadig er undergummi tilbage i karkassen, som du kan bruge til regummiering, når de ekstra kilometer er kørt. Ved regummierede dæk har man genbrugt karkassen, hvilket ligesom opskæring gavner både din økonomi og klimaet.

Prisen på regummierede dæk udgør kun cirka 60 % af prisen på et nyt premium sæt, mens man i produktionen bruger 70 % mindre olie og op til 20 kg mindre stål, hvilket reducerer CO2-udledningen med 40 %.

Regummiering kan altså være en rigtig god løsning og investering, hvis man tænker langsigtet og strategisk. Det kræver blot, at man køber kvalitetsdæk fra start og laver opskæringen korrekt.

lars skov andersen truck euromaster
lars skov andersen truck euromaster

Om Lars Skov Andersen

Lars har været i lastbilbranchen siden 1988, hvor han blev uddannet i Michelin og efterfølgende arbejdede som salgschef på heavy.

I 2008 skiftede Lars til Euromaster Danmark, hvor han i sin stilling som salgschef på heavy fortsatte sit mangeårige arbejde med lastbilbranchen.

I 2020 fik Lars titlen som Business Line Manager, der gjorde ham til segmentansvarlig for truck og entreprenørmaskiner i Euromaster Danmark.

Kunne du tænke dig at vide mere?

Hvis du gerne vil vide mere omkring valg af lastbildæk eller har nogle spørgsmål, kan du læse mere her.

Ellers er du også meget velkommen til at tage fat i mig direkte til en helt uforpligtende snak. Du kan enten give mig et kald på +45 61 63 09 14, eller også kan du sende mig en mail på lars.skov-andersen@euromaster.com - så sørger jeg for at vende tilbage hurtigst muligt.