Euromaster er en del af Michelin
Euromaster er 100 procent ejet af verdens største dækproducent, Michelin, og i 1991 bliver Euromasterbrandet officielt grundlagt. I dag har Euromaster flere end 2400 autoværksteder og 2600 mobile enheder i 17 europæiske lande.



150 års erfaring med gummi
Michelin har mere end 150 års erfaring med gummi og dermed en helt uvurderlig ekspertise på markedet for dæk. Det startede med en produktion af gummikugler, inden det helt blev til Michelin i 1889, da gummiproduktionen udviklede sig til cykeldæk.

Her startede Brødrene André og Édouard Michelin nemlig Michelin med et cykeldæk. Brødrene ønskede at udvikle nye transportmuligheder, som kunne give dem mere frihed. Det var dog ikke en nem virksomhedsstart for brødrene, da bankerne ikke ligefrem stod i kø for at låne de ellers visionære brødre penge, og de endte i stedet med at låne startkapital fra familie og venner med en tante som hovedsponsor.
 

De ville mere end bare cykler
Selvom Michelinbrødrene fik kæmpe succes med deres cykeldæk, var deres opfinderlyst større, og de drømte om at komme ind på det på den tid ret begrænsede marked for bildæk.

Antallet af biler var i 1895 ret lavt, så det var et relativt begrænset grundlag at udvikle et forretningskoncept på. Samtidigt var det svært at overbevise befolkningen om, at de skulle køre på pneumatiske dæk frem for massive dæk. Det vil sige dæk med luft.



Pneumatikken vandt
Brødrene var stædige og overbeviste om, at de luftfyldte dæk var koden til bilens succes. På et cykelshow i Paris kunne publikum derfor opleve Michelins version og forskellen på de to typer af dæk.

Herefter blev komforten i de pneumatiske dæk omtalt i medierne, og langsomt begyndte folk at få øjnene op for, hvor lydløst og behageligt man kunne køre i bilen, når der var luft i dækkene. 



Modstod modstand
Brødrenes ihærdighed gav altså pote, og især da vognmændene i Paris begyndte at køre på Michelindækkene og blev kundernes foretrukne mærke, blev succesen cementeret. End ikke den feje modstand fra de konkurrerende vognmænd, der punkterede dækkene, kunne stoppe dem.

Michelin brugte nemlig bare lejligheden til at vise den gode service, de også kunne tilbyde, ved at lappe dækkene. Den gode medieomtale fortsatte, og i 1903 kørte cirka 8.000 taxaer rundt i Paris’ gader med Michelindæk.

Resten er vist Michelinhistorie.



 

Få historien om Michelinguiden her - Guide Michelin!
Få historien om Michelinguiden her - Guide Michelin!




Vidste du?

✔️ Michelin er repræsenteret i 170 lande verden over
✔️ Michelin fremstillede 187 millioner dæk i 2016
✔️ Michelin har 68 produktionsenheder i 17 forskellige lande
✔️ Michelin beskæftiger cirka 111.700 ansatte i hele verden
✔️ Michelin ejer Euromastergruppen - herunder Euromaster Danmark
✔️ Michelins Michelinmand, Bibendum, i 2018 fyldte hele 120 år


 

Euromaster - Dæk, autoservice og rådgivning til dig og din bil!
Euromaster - Dæk, autoservice og rådgivning til dig og din bil!
Se Michelinmandens udvikling gennem årene - Historien om Michelinmanden!
Se Michelinmandens udvikling gennem årene - Historien om Michelinmanden!

Bibendum - den kendte Michelinmand
Bibendum eller Michelinmanden, som de fleste nok vil kende ham, er Michelins ikoniske varemærke. I 2018 kunne han fejre sin 120 års fødselsdag, hvilket gør ham til en af verdens ældste og mest genkendte reklamefigurer.



Michelinmand siden 1898
Tilbage i 1898 stod de to grundlæggere af Michelin, Brødrene André (1853-1931) og Édouard Michelin (1859-1940), eftersigende og kiggede på en stor stak dæk på gulvet. Det inspirerede dem til at skabe Michelinmanden, som altså i virkeligheden ligner en stor stak dæk.



Nunc est bibendum
Michelinmand optrådte siden første gang på reklameplakater med det skæve slogan 'Nunc est bibendum' (Horats Ode), som betyder ”Nu skal der drikkes”. Han uddeler en skål for helbredet og for Michelindækket - med en opfordring til at drikke alle udfordringer op. I 2013 blev en af de allerførste originale versioner af denne poster, designet af den kendte artist O’Galop, solgt for 46.000 dollars hos Sotheby’s auktioner.

Selv om Bibendum startede sin karriere tidligt, er han stadig aktiv og bruges fortsat i den kendte markedsføring af Michelin, og flere gange er han kåret som et af verdens bedste og mest kendte brands.

Guide Michelin
Michelin er kendt for langt mere end bare dæk, og hvert år sætter deres verdensberømte og anerkendte gastronomiguide, Michelinguiden, den internationale standard for hvilke restauranter, der er en omvej værd.

Den første version af den ikoniske Michelinguide blev udgivet i 1900 med de vise ord: “Guiden blev født med århundredet og vil holde præcis lige så længe”. Det skulle vise sig at holde stik, og arbejder man i den gastronomiske verden i dag, er Michelinguiden stadig et af de mest anerkendte steder at have sit navn i. Det betyder, at restauranter verden over holder vejret, når de prestigefyldte MIchelinstjerner deles ud i starten af året.



Danmark fik sin første Michelinstjerne i 1983
Danmark fik sin første Michelinstjerne i 1983, og siden er en lang række dansk restauranter heldigvis føjet til listen. Du kan se hele listen over danske Michelinrestauranter her



Franskmændene skulle ud af Paris
Formålet med at uddele stjernerne var oprindeligt at få franskmændene til at køre ud af Paris for at få en på opleveren. På den måde kunne de slide på deres dæk, så de blev nødt til at købe nye - naturligvis fra Michelin. Samtidigt skulle det også sprede interessen for biler rundt i landet, så flere fik behov for nye dæk i sidste ende. I 1900, da guiden udkom, var der cirka 3.000 biler i hele Frankrig, hvor af hele 95% af dem kørte i Paris' gader.

Målet var også, at det skulle være lettere at være på farten, hvilket den dag i dag stadig er Michelins mission: "Vejen frem". De første guides indeholdt derfor information om, hvor man kunne tanke, spise eller overnatte, når man var på farten i sin bil, og eksempelvis også tips om, hvordan man skiftede dæk og glødelamper. Guiden blev uddelt til alle, der købte en bil.



Hvad betyder Michelinstjernerne?
I 1930'erne indførte Michelin systemet med stjernerne, som vi stadig kender. Michelinguiden findes i dag i både en trykt udgave og som app.

⭐⭐⭐  Tre stjerner betyder, at en restaurant er "værd at rejse efter"
⭐⭐     To stjerner er "en omvej værd"
⭐         En stjerne er "en rigtig god restaurant i sin kategori"


 

findCenter

Find Euromastercenter