Dækmærkning - hvad er det?

Dækmærkning


EU's nye dækmærkning gør det nemmere at sammenligne kvaliteten af de forskellige dæk

 

I november 2012 indførte EU et dækmærkningssystem, som gør det nemmere at sammenligne forskellige dæk. Dette blev indført med henblik på at fokusere mere på sikkerhed og miljø. Med dækmærkningen kan man sammenligne dækkene på brændstofeffektivitet, sikkerhed, bremselængde og støj.
 

Hvor kan du se mærkningen?
Dækmærkningen ses i form af et klistermærke på alle bil- og varevognsdæk. Lastbildæk vil også blive klassificeret.

Dækmærkningen omfatter dæk til almindelig brug til biler, varevogne, firehjulstrækkere, pickupper og lastbiler, men ikke specialdæk til motorsport, motorcykel-/cykeldæk og dæk til veteranbiler samt regummierede dæk.


Hvem afgør, hvad der står på mærkningen?
Dækproducenterne bliver informeret om, hvilke oplysninger der skal findes på etiketten, og i den forbindelse skal de bruge en EU-godkendt formular.

 

EU fokuserer især på sikkerheds- og miljømæssige faktorer i sin mærkning, og der vil være tre nøglekriterier:

  • Rullemodstand. Rullemodstanden påvirker brændstofforbruget og CO2-udledningen. I gennemsnit kan der absorberes 20% af den energi, der bruges til at køre køretøjet. Jo mindre rullemodstand, dækket har, jo lavere er brændstofforbruget.
  • Vådgreb (vejgreb i vådt føre) - påvirker sikkerheden
  • Udvendig dæklyd (trafikstøj) 

 

Er der ulemper forbundet med dækmærkningen?

Dækmærkningssystemet har nogle mangler, da den ikke omfatter alt.

Der findes yderligere fire vigtige kriterier, man bør være bevidst om:

  • Dækprisen er én ting, men for at kunne bedømme, om prisen er rimelig eller ej, skal køberen kende den forventede levetid i km. Når alt kommer til alt, kan et billigere dæk, som holder i ca. 20.000 km, være en dårlig forretning sammenlignet med et dyrere dæk, som holder i 30.000 km.
  • Et dæks levetid har også en påvirkning på miljøet. Et lavprisdæk, som slides op hurtigere, er lige så dyrt genbrugsmæssigt, som et dæk der holder dobbelt så længe. Hvis man kører på dæk med kortere levetid, bliver resultatet, at flere dæk skal genbruges.
  • Det nye mærkningssystem omfatter vådgreb, men kræver ingen måling af vådgreb i vejsving, hvor det i mange situationer kan være endnu vigtigere.
  • Mærkningssystemet måler bremseevnen ved våde veje, men ikke på tørre veje.

 

Download Fakta-ark

TyreLabel.jpg

 

 

For yderligere information se:

http://www.daeklabel.dk

Sådan ser dækmærkningen ud:

StandardLabel_204x300

For grossister /privat/dæk/dækservices/hvordan-booker-jeg-tid-online /privat/privat_systemside_2_1/log-pa

Log på

Tidsbestilling

Ved tidsbestilling eller ændring af tid vedrørende dækskift, vælg da center først. Dette gælder også selvom du har fået en tid sendt hjem til dig.

Vælg center

For privatkunder

Her kan du som privatkunde købe dæk og se dine tidligere køb.

Køb online